Moni tietää, että yliopisto pyrkii suoltamaan maistereita uumenistaan ulos mahdollisimman reippaaseen tahtiin: niinpä minäkin pääsin Filosofian, historian, kulttuurin ja taiteiden tutkimuksen laitoksen (huh!) erityisrahoituksella järjestämään gradutyöpajaan, jossa viikoittain potkitaan internetissä ihmisiä kannustavasti takapuolelle oman työn etenemisen kannustamiseksi. Kurssi ensimmäinen tehtävä oli kirjoittaa "kirje mummolle", eli yleistajuinen esitys siitä, mitä oikein on tekemässä. Koska seuraavat viikot toivottavasti tulevat sisältämään enemmänkin graduaiheisia postauksia, toimikoon tämä nyt johdantona siihen. Olkaatten hyvät:
Olen aloittanut gradunteon uudelleen puolen vuoden tauon jälkeen. Olen aika innoissani siitä, että seuraavat viikot olisi tarkoitus käyttää ensisijaisesti graduntekoon, ja myös varsin luottavainen sen suhteen, että aiheeni kantaa, vaikka välillä on ollut epätoivonkin hetkiä. Uskoisin saavani syksyn aikana kirjoitettua ainakin luvun verran uutta tekstiä, ja pystyväni sitten alkuvuoden 2011 aikana työstämään loput tekemättömät ja keskeneräiset asiat. Näin ollen graduni olisi kirjoitettu toukokuuhun 2011 mennessä.
Graduni aiheena ovat Suomen nuoremmalta rautakaudelta ja varhaiselta keskiajalta tehtyjen tekstiililöytöjen ja niiden pohjalta tehtyjen rekonstruktioiden värit, eli käytännössä siis se, minkä värisiä niin sanotut muinaispuvut olivat. Kokosin proseminaaritutkielmassani tietoa Suomessa tehdyistä muinaispukurekonstruktioista ja siitä, millä perustein niiden värit oli valittu. Sittemmin tein seminaarityöni siitä, millaisin menetelmin tekstiililöytöjen värejä ylipäänsä voi tutkia, ja mitä niistä on mahdollista saada selville. Näitä töitä pohjana käyttäen tarkoitukseni on käsitellä kriittisesti sitä, minkä värisiä muinaispukurekonstruktioita Suomessa on tehty, ja arvioida, miten hyvin ne vastaavat löydöistä saatua informaatiota ja primitiivisin menetelmin värjäämisen realiteetteja. Tätä varten aion seuraavaksi keskittyä kirjoittamaan siitä, millaisia värejä Suomesta tunnetuilla kasveilla on mahdollista saada aikaan, ja mitä meidän on mahdollista arvailla väriaineilla kenties käydystä kaupasta.
Graduni aihe liittyy Suomessa varsin suosittuun muinaispukututkimukseen, ja sen ensimmäiset lähteet ovat muinaispukututkimuksen suurien nimien, kuten Pirkko-Liisa Lehtosalo-Hilanderin, Leena Tomanterän ja Jaana Riikosen kirjoja ja artikkeleja. Lisäksi olen lukenut ja aikeissa lukea jonkin verran lisää kansainvälistä arkeologisten tekstiilien ja luonnonväriaineiden tutkimusta. Mahdollisesti tarvitsen lisäksi jotakin yleistä rekonstruktioproblematiikkaa käsittelevää kirjallisuutta. Pyrin pohtimaan, miten värjäysten teko autenttisuutta tavoittelevin luonnonvärjäysmenetelmin vaikuttaa saavutettuun lopputulokseen, ja mitä merkitystä on sillä, tehdäänkö muinaispukurekonstruktio vanhoin vai nykyaikaisin menetelmin.
Kiinnostus graduni aiheeseen syntyi omasta käsityö- ja historianelävöittämisharrastuksestani - halusin tietää, minkä värisiä ja miten värjättyjä viikinkiaikaiset vaatteet oikeastaan olivat. Graduni on herättänyt etukäteen kiinnostusta käsityöblogini (http://tinctoria.blogspot.com) lukijakunnassa, ja eniten iloa uskon siitä olevan nimenomaan historiaharrastajille. Kaikkein eniten hyötyä gradun valmiiksi saattamisesta lienee tosin itselleni, koska toivon saavani siinä kirjoitettua yhteen toivottavasti johdonmukaiseen esitykseen koko joukon sellaisia kysymyksiä, joita olen opiskeluvuosieni varrella pohtinut.
Juuri nyt olen lukenut Umberto Econ tutkielmanteko-opasta "Oppineisuuden osoittaminen" lähinnä omaksi ilokseni. Vaikka opintoni gradua lukuun ottamatta olenkin oikeastaan jo suorittanut, kävin tällä viikolla vielä Arkeologia ja turismi -kurssin. Siihen liittyvän esseen ajattellin kirjoittaa autenttisuudesta, ja toivon saavani senkin jotenkin kytkettyä graduuni liittyviin pohdintoihin siitä, miten muinaispukurekonstruktioita olisi hyvä tehdä. Ensi viikolla vakaa aikeeni on tuon esseenkirjoituksen lisäksi luonnostella graduni ensimmäistä uutta lukua, joka käsittelee Suomessa tunnettuja värikasveja.
Kylmä vai lämmin väri - vai onko kumpikaan?
2 vuotta sitten
1 kommentti:
Mielettömän hieno aihe enkä malta odottaa, että saat sen valmiiksi, ja että pääsemme lukemaan sitä. Nostan huntuani ihaillen.
Lähetä kommentti