Olen vähemmän yllättäen eksynyt työssäni sivupolkujen sivupoluille, tai oikeammin lähinnä edennyt keskeisen epäsystemaattisesti, hypäten Grönlannista Turun Katariinan Kirkkomäelle (vanhemmassa kirjallisuudessa Kaarinan Kirkkomäelle) ihan vain uuden lainakirjan tuomasta ilosta. Palaan Kirkkomäen "gotlantilaisen miniän" tapaukseen ja sittemmin luultavasti myös takaisin Grönlantiin lähiviikkoina. Sitä ennen on vain ihan pakko hehkuttaa teosta, joka on oikeastaan kaiken suomalaisen muinaispukututkimuksen perusta, ja jonka silti hankin käsiini vasta nyt.
Hjalmar Appelgren-Kivalo 1907: Suomalaisia pukuja myöhemmältä rautakaudelta / Finnische Trächten aus der Jüngeren Eisenzeit. Piirrokset Jenny Nummelin.
Mulla on lainassa Opiskelijakirjaston osakuntakokoelman kappale, jonka valtionarkeologi itse on omistuskirjoittanut Fröken Sophie Snellmanille. Muistan jostain lukeneeni jo aiemmin, että tämä suomalaisia ja karjalaisia varhaisia tekstiililöytöjä luotaava kirja olisi kirjoittamisajankohtaansa nähden yllättävän perusteellinen ja asiallinen. Se, mihin en ollut varautunut, on kirjan vaikuttavuus ja näyttävyys: A3-kokoisen teoksen kuvatauluista osa on painettu vieläkin isommille, taitetuille paperiarkeille, jotta mittakaava on kyetty säilyttämään. Upeat esinepiirrokset ovat mitä ilmeisimmin konteksteissaan, haudoittain, ja teksti kuvailee löydöt kokonaisuuksina. Osa tekstiililöydöistä ja esimerkiksi lasihelmet on esitetty värikuvina, ja pronssispiraalikoristelut on painettu metallivärillä!
Mä olen fani, mä olen enemmän kuin fani: himoitsen tätä kirjaa! Yllättäen sitä ei tietenkään kovin helposti ole mistään saatavilla. Pahinta on ajatus siitä, että ajoittain voisi ollakin: yksi kappale on myyty bibliofiilien seuran huutokaupassa 25.10.2008 vain 45 euron hintaan, ja näyttääpä kirja olleen joskus saatavilla Amazonissakin, muttei tietenkään nyt. Näillä näkymin täytynee vain tyytyä skannaamaan tai kopioimaan teos itselle.
Aloin myös miettiä, olisiko mahdollista skannata kirja kaikkien käyttöön nettiin, ja päädyin sitä kautta selvittelemään tekijänoikeuslakia. 4. luvun mukaan tekijänoikeus lakkaa olemasta voimassa, kun on kulunut 70 vuotta viimeksi kuolleen tekijän kuolemasta. Appelgren-Kivalon kuoli wikipedian mukaan 1937, eli hänen kohdallaan ehto on täyttynyt. Kuvittaja Jenny Nummelinin elinaikaa internet ei valitettavasti paljastanut, mutta samanniminen henkilö näyttäisi olevan myös Lehtisen Rahwaan puku : näkökulmia Suomen kansallismuseon kansanpukukokoelmiin -teoksen kaavapiirrosten takana. Toisaalta on ihan mahdollista, että tuossa alunperin 1984 ilmestyneessä teoksessa on käytetty selkeästi vanhempia piirroksia museon kokoelma-arkistosta... Museovirastolla ainakin varmasti tiedettäisiin. Ehkä yritän jatkaa tätä salapoliisityötä jossain välissä :)
Tekisi mieli uppoutua kirjaan heti tarkemmin (yllättäen, kun on muistiinpanojen teko ihan toisesta tekstistä kesken), mutta olen luvannut tehdä tänään niin monta muuta juttua, etten valitettavasti ehdi. Siispä vaihteeksi sinänsä melko samaan maailmaan, mutta aivan toisenlaiseen katsantokantaan: päivän aiheena ovat piispa Henrikin surmavirsi ja muut ns. ensimmäisen ristiretken aikaisista tapahtumista kertovat historialliset dokumentit. Vielä sitäkin ennen kuitenkin puuroa :)
Kylmä vai lämmin väri - vai onko kumpikaan?
2 vuotta sitten
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti